Close

Korzysci Audytu SEO

  • Indywidualne rekomendacje SEO
  • Dokladna analiza Twojej strony
  • Raport w pliku PDF
Audyt SEO

Audyt SEO Twojej Strony

Audyt SEO to kompleksowy dokument zawierajacy
zbior indywidualnych rekomendacji SEO dla Twojej strony

Wirtualny sprzedawca w sklepie internetowym, wyniki.

wirtualny sprzedawca w sklepie internetowym

Redakcja iFoxo: W dzisiejszym gościnnym artykule Paweł Polcyn przedstawi jak zmieniły się podstawowe wskaźniki sklepu po wdrożeniu wirtualnego sprzedawcy, a właściwie sprzedawczyni w sklepie internetowym Drukuj24.pl

Paweł Polcyn: W naszym sklepie Drukuj24.pl, pracuje bot od Stanusch Technologies. Bot ma na imię Wiktoria. Imię to nadali jej ludzie w konkursie na Facebooku. Wdrożenie mieliśmy 26 czerwca 2010, tak więc przedstawię dane z sześciu tygodni przed i po wdrożenu.

Przypominam, że chodzi o sklep z tonerami do drukarek, tak więc klientami są także studenci i szkoły, co mogło mieć wpływ na sezonowe zmiany pewnych parametrów.

Dane z Google Analytics, w przedziale czasowym:
Główny: 23-06-2010   -  03-08-2010
Referencyjny: 12-05-2010   -   22-06-2010

Odwiedziny w dół o 11,44%
(wakacje, spodziewałem się 2 razy większego spadku, ratuje nas chyba ogólny trend wzrostowy odwiedzin bezpośrednich –  sprzedajemy produkt eksploatacyjny, tak więc ludzie wracają)

Odsłony spadek o 15,56% i strony na odwiedziny spadek o 4,65%.
To już może być wina/zasługa Wiktorii. Teraz Klient może wydobyć od niej wiele informacji, których szukał wcześniej gdzieś na podstronach. Do czasu aż nie będzie pytał o cenę tonera lub o tonery do jakiejś drukarki nie nastąpi przeładowanie strony.

Współczynnik odrzuceń spadek o 0,99% – w granicach błędu statystycznego (49,95%, było 50,45%)
Podawany tutaj  BR mierzony jest jako ci co nie przeładowali strony. Tak więc biorąc pod uwagę, że Wiktoria pozwala dowiedzieć się wszystkiego bez przeładowywania powinien wzrosnąć. Z drugiej strony Wiktoria od razu „atakuje” o to, jaką klient ma drukarkę i to może sprawić, że ktoś, kto by wyłączył naszą stronę bez przeładowania i byłby BR teraz się wkręci i jej odpowie.
Tak więc jedno z najważniejszych pytań o Wskaźnik odrzuceń (BR) po wprowadzeniu Wirtualnego sprzedawcy jest niewyjaśnione, gdyż działają 2 znoszące się wzajemnie mechanizmy zachowań (w mojej opinii).

Czas spędzony w witrynie o 2,46% w dół. Hmmm. Hmmm. Nic nie napiszę.

Współczynnik konwersji ogólnie się nie zmienił. Jestem jednak wrogiem analizowania współczynnika konwersji nie rozdzielając go na źródła ruchu. Przynajmniej w przypadku naszego sklepu różnice we wskaźnikach konwersji z poszczególnych źródeł ruchu są nawet 3 krotne.

Zmiana współczynnika konwersji w badanych okresach w zależności od źródła ruchu
(tylko źródła dające ponad 100 transakcji, żeby wyeliminować sezonowość i inne czynniki):

Adwards:  +8,71%
Direct: +3,64%
Google organic: +15%
Ceneo: +22%
Nokaut: -19% (i bądź tu mądry ;))
Skapiec +6,11%

Ilość transakcji spadła o 9,81% (wakacje, i tak jest ok).

Średnia wartość zamówienia się nie zmieniła, ale jest też tak, że nasza Wiktoria „nie wciska”.

1,5% użytkowników zdecydowało się „na stałe wyłączyć Wiktorię„. Z przyczyn technicznych nie możemy mierzyć ilu ją zwija.

Naszym założeniem było sprawić, aby każdy, kto nie chce korzystać z Wiktorii mógł się jej łatwo pozbyć.

Co więc tak na prawdę daje Bot?

Super się czyta zapisy rozmów. Człowiek co prawda zaczyna się wstydzić, że jest facetem, ale czasem dowiaduje się ciekawych rzeczy o użytkownikach swojego e-sklepu i ich preferencjach, również zakupowych.
Ludzie w rozmowie z Wiktorią bywają dużo bardziej otwarci w wyrażaniu tego co myślą niż by byli czatując lub rozmawiając z żywym człowiekiem. Konstrukcja panelu bota jest taka, że możemy prześledzić historię kontaktów danego IP z naszym botem, widzieć jakiej szukał drukarki lub wkładu, czy włożył do koszyka i jakie po drodze dawał komentarze.

Z zapisów można też zebrać pisemne dowody, że faceci to świnie, ale to tak na marginesie.

Co do telefonów na infolinii to jest ich zauważalnie mniej, o jakieś 30-50%. To był jeden z głównych celów wdrożenia Wiktorii. Nasz biznes pomyślany jest tak, aby minimalizować koszty, ponieważ na rynku materiałów eksploatacyjnych, gdzie klient kupuje zawsze to samo i jest dla niego żadna przyjemność, cena jest bardzo ważna. Jesteśmy młodym sklepem, mamy bardzo niską penetrację rynku (poniżej 0,8%), w związku z tym zdarzają nam się wzrosty ilości zamówień sięgające kilkadziesiąt procent z miesiąca na miesiąc. Jednocześnie na Opineo ludzie deklarują, że do nas wrócą. Zdecydowaliśmy się zainwestować w Wiktorię między innymi by uniknąć sytuacji, że w pewnym momencie trzeba będzie zatrudnić kogoś kolejnego na infolinię lub nawet 2 osoby – bot ma opóźnić ten moment i myślę, że opóźni. Ludzie na naszej infolinii to na prawdę fachowcy, pracują u nas od wielu lat. Klienci chwalą nas za jakość komunikacji telefonicznej, tak więc znalezienie nowej osoby do tej pracy, wyszkolenie jej, nie jest takie łatwe. Większość pytań klientów powtarza się  non stop i teraz potrafi na nie odpowiedzieć Wiktoria.

Samo wdrożenie bota od strony organizacyjnej też jest dobre dla firmy, zwłaszcza mniejszej takiej jak nasza, ponieważ konieczność przygotowania wiedzy specjalistycznej, czyli tego wszystkiego, co teraz wie Wiktoria zmusiło nas niekiedy do jej stworzenia. Musiały powstać procedury na wszystkie „trudne” sytuacje, które ludzie poruszali na infolinii i które dało się rozwiązać systemowo Wiktorią.
W związku z tym przygotowywanie bazy wiedzy trwało ponad 4 miesiące i to były szczególnie dla mnie długie miesiące. Dość ciężka praca, ale…
Ja tam jestem entuzjastą naszej Wiktorii…

Paweł Polcyn
www.drukuj24.pl

————–
Notka od redakcji: Zgodnie z zapowiedziami o społecznościowym obliczu ifoxo, serdecznie zapraszam do publikacji własnych treści, newsów i artykułów. Poznaj zasady publikacji i dołącz do ifoxo.
————–

Polecam także tematy powiązane:

  1. Operacja Kapsel, czyli gry w marketingu internetowym
    Taktyka Poligonowa #14: „Operacja Kapsel” Podejrzewam że już...
  2. FBShop – Polski Sklep Internetowy na Facebooku
    Pisząc w Październiku 2009r o prekursorach nowego trendu:...

Autor artykułu: PawelPolcyn | Zobacz stronę www autora

Krótkie info:

  • Greg455

    Ile kosztuje wdrożenie takiego bota? Oczywiście pytam o rząd wielkości. To jest raczej 5 tysięcy, czy raczej 25 tysięcy?

  • kuba

    słabe

  • http://ifoxo.pl Marcin Chirowski

    @Kuba – witam na blogu. Mówiąc „słabe” masz na myśli wyniki po wdrożeniu?

  • http://ifoxo.pl Marcin Chirowski

    @Greg455 – niestety nie znam odpowiedzi na Twoje pytanie, ale krótki email do firmy wdrożeniowej botów, czyli „Stanusch Technologies” odpowie na to pytanie. Podsyłam kontakt z ich stony: Maciej Stanusch / ms@stanusch.com / tel. 608 550 890

  • Pawel Polcyn

    @Greg455 zdecydowanie bliżej tej drugiej kwoty, a nawet więcej. W tym mamy 200 faktów własnych oraz integrację z bazą danych sklepu.
    Fakt to jeden taki komunikat, który się wyświetla, ale może być do niego nieskończona ilość pytań. Pytania nie mogą jednak powodować konfiliktów, czyli pasować do więcej niż jednego faktu. Do tego nie trzeba wpisywać wszystkich opcji pytania, ponieważ system Stanusch'a do pewnego stopnia rozumie pytania co do sensu a nie jako ciąg znaków.

blog comments powered by Disqus